2009. április 22., szerda

Óvodaérettség

Ez is aktuális, jövő hónapban beiratkozás...

„Képzeld, a szomszédasszonyom lányát, aki most töltötte a hármat, nem vették fel az óvodába, azt mondták neki, hogy „még nem óvodaérett”. Mondd csak, már ilyen is van?”- kérdezte nemrég egy ismerősöm. „Hivatalosan” nincs „óvodaérettség”, a beíratás egyetlen feltétele a megbízható nappali szobatisztaság. Mégsem tudtam egyértelmű nemmel válaszolni a kérdésre, mivel nem ez volt az első eset, hogy az „óvodaérettség” fogalmával találkoztam. Az itt következő gondolatok talán megkönnyítik az óvodába kerülő gyermek, s vele a szülők életét, és az óvónők munkáját.

Az óvónők szerint….

… a legfontosabb, hogy a kicsi nappalra megbízhatóan szobatiszta legyen. A délutáni alvásidőben is csak akkor maradhat bent, ha nincs szüksége pelenkára. Többé-kevésbé tudjon öltözködni: a bugyi, harisnya, nadrág felhúzása ne jelentsen gondot, s tudja felvenni a kabátját, cipőjét, sapkáját. Természetesen segítenek a kicsinek, megigazítják, begombolják, bekötik, amit szükséges, de bizonyos fokú önállóságot elvárnak az óvodában.

… a másik lényeges feltétel, hogy a gyermek tudjon önállóan enni: ne legyen számára ismeretlen a kanál és a villa, biztonságosan használja a poharat.

… emellett nem árt, ha a hároméves már viszonylag érthetően beszél, korának megfelelő szókinccsel rendelkezik, képes kifejezni a kívánságait.

Amit a pszichológus még hozzátehet

Az óvodaérettség tulajdonképpen a gyermek életkorának megfelelő fejlettségi szint elérését jelenti, ami kiterjed a kommunikációra (beszédfejlődés, kapcsolatteremtés), a szociális érettségre (kapcsolatteremtési képesség gyerekekkel és felnőttekkel), a megfelelő szintű önállóságra (öltözködés, evés), és a pszichés érettségre (el tudja fogadni az anyai távollétet, tudja, hogy az elválás nem végleges, és érte fognak jönni).

Ezekre a képességekre a gyermek általában szert tesz. Az önálló evés és öltözködés megtanulása két éves kor körül a gyermek részéről vetődik fel igényként, sok maszattal és lassúsággal jár, de az „én tudom”, „én csinálom” igényének érdemes engedni, már csak a személyiségfejlődés miatt is.

A beszédfejlődést a versek, népdalok ritmusa, ismétlődése segíti, ezek épp megfelelőek a gyermek számára. A közös beszélgetések, játékok, a sok-sok miértre adott válasz segíti az ismeretek, s ezzel a szókincs növelését, ami meghozza a kedvet a beszédhez.

A szobatisztaság is két éves kor körül alakul ki, a testi-lelki érettség elérése után szinte heteken belül megtanulja kontrollálni magát a gyermek; először nappalra, majd nem sokkal később éjszakára is.

Az óvodához szükséges képességek tehát már két éves kor körül a gyermek részéről, igényként jelennek meg, s a szülői támogatás, elismerés, biztatás talaján aztán egyre jobban megszilárdulnak, és természetessé válnak a gyermek számára.

Óvodaérett szülők?

S még egy gondolat, ami már a „szülők óvodaérettségéről” szól. Az óvodakezdés a szülők számára sem egyszerű. Előfordul, hogy az „óvodaérett” gyermeket az anya nehezen engedi el magától. Kimondatlan, nem tudatos félelmek vezetik, amit a kommunikációjában is érezni lehet. A gyermek természetesen reagál az anyai bizonytalanságra, s már ő sem akar az óvodában maradni. Megkezdődnek a reggeli sírások, a nehéz elválások. A sok könny miatt az anya visszaigazolva érzi aggodalmát, s máris kész egy körfolyamat, amelyben mindenki csak rossz érzésekkel gondol az óvodára.

Ezért (is) nagyon lényegesnek tartom az óvónők és a szülők közötti folyamatos, bizalmon alapuló kapcsolattartást. Az óvónők más szempontok alapján figyelik a gyermekeket. Tapasztalatuk, képzettségük miatt olyasmire is felfigyelnek, amit a szülő esetleg nem vesz észre, nem tart fontosnak. Az óvodáskor a gyermek életében élményekkel, felfedezésekkel, tanulással teli, izgalmas, időszak, amit értő, óvó figyelemmel a környezetében élő felnőttek még gazdagabbá tehetnek számára.

7 megjegyzés:

Csigus írta...

Hát, én tutira nem vagyok óvoda érett, mert a hideg is kiráz a gondolattól, hogy Matyi ovis lesz...

Boszi írta...

Miért?!

Csigus írta...

Lehet, mert "belülről ismerem" a pedagógus gárdákat.
Tisztelet a kivételnek, de sajnos jócskán akad olyan köztünk akire egy kutyát nem bíznék.

Boszi írta...

Na látod, ezért szerencse, hogy ismerettséggel sikerült bekerülnünk, mert én is izgultam kicsit...
De hál istennek az óvónénink nagyon aranyos, ma voltunk nyílt napon (Petinek baromira tetszett, persze azért kíváncsi leszek ha ott lesz hagyva ) :)
Hab a tortán: A házunkban lakó csaj szeptembertől ott dolgozik mint dadus! Máááázli:D

Boszi írta...

Ja, szerintem ne idegeskedj, én Marcival is (mindkét oviban) szuper pedagógusokat fogtunk ki!
Szerintem a kis ovisok még nem készítik úgy ki az óvónéniket, mint a szemtelen 12 éves kamaszoka tanítókat :D

Csigus írta...

Tök jó, hogy Petinek ilyen király helye lesz!!!

Egyébként én úgy vagyok vele, hogy nem kell nekem, hogy úszni vigyék, meg idegennyelvű oktatás legyen (Sőt!) az oviban. "csak" normális, gyerekszerető óvónénik legyenek.

Az is eszembe jutott, hogy hiába nevelgetem én szépre-jóra a gyerekemet, ha más szülő nem így tesz. A játszótéren is van egy olyan brutális kisfiú. (Az aki Barnusos terhességem végén megpróbált szándékosan hasba rúgni) Na, vele tökre nem szeretném Matyit egy csoportban látni, szuper óvónéni ide vagy oda. Vagy amit itteni ismerős mesélt, hogy kislányának csoporttársa a bölcsiben, fojtogat, hajcsatot tép ki hajastól stb...

Peti mikor kezdni az ovit? Novemberben?

Boszi írta...

Hát igen, hülye gyerekek mindenhol vannak sajnos...De szerencsére az óvónőkön nagy a szülői nyomás, hogy figyeljenek, ha meg nagyon kezelhetetlen egy gyerek és közveszélyes, úgyis eltanácsolják.
Ha meg otthon szépre tanítják és jó példát lát, akkor csak ideig-óráig veszi fel a rossz szokást.
Igen, novemberben kezd Peti, pontosabban okt. 19 után :)